Sweet Repose: Rust & Slaap, voor Karen!

Sweet Repose: Rust & Slaap, voor Karen!

De eerste maten van Du bist die Ruh’, een prachtig lied van Schubert!

Mijn dierbare vriendin Karen vroeg mij en een aantal anderen gisteren in een email om wat raad omdat ze al een tijdje ruim eerder wakker wordt dan de tijd om op te staan, terwijl ze het gevoel heeft die uren slaap echt nodig te hebben. Ik heb dat zelf ook een tijdje meegemaakt, en vond het erg irritant! Ik deel wat van mijn ideeën en ervaringen.

Er beginnen steeds meer stemmen op te gaan dat we als mensen wellicht minder slaap nodig hebben dan we vaak denken. Ik pluk iets van het net:

Sleep hacking: 1 Million People Prove Sleeping 5 Hours is Healthier Than Sleeping 8  Hours

Have you been stressing about getting more sleep? It turns out that, statistically speaking, if you sleep 5 hours each night, you’re better off than if you’d have slept 8.   According to the study, 6.5 hours is the sweet spot for lowering your risk of cancer.  In an amazing study published at health.ucsd.edu, a UCSD professor of psychiatry specializing in sleep research and aging has determined that there is no statistical health-related reason to sleep longer than 6.5 hours per night. It’s hard to argue with him.  He is using sleep data from the Cancer Prevention Study II (CPSII) of the American Cancer Society.  In fact, that data shows that sleeping 5 hours per night (as I’ve done for the last 18 months) is slightly *safer* than sleeping 8 hours per night.

Met dat inzicht schiet je nog niet veel op als je het gevoel hebt dat je echt niet uitgerust bent als je wakker wordt. Maar het is maar een eerste stap! Lang geleden zag ik op de televisie een documentaire over een man die al vele jaren niet meer geslapen had. Een auto-ongeval had iets in zijn hersenfunctie veranderd. Eerst wilden artsen hem niet geloven, er bestond toen nog de heilige overtuiging dat wie niet slaapt gek wordt. Maar men legde de man aan de elektroden om zijn slaappatroon te analyseren en het was waar, hij sliep maar een paar keer per nacht 2 of 3 seconden. De man maakte een prima indruk, opgewekt en zeker niet uitgeput, en legde uit dat je heel goed zonder slaap kunt! Mits je ervoor zorgt dat je wel echt ontspant. Hij ging op bed liggen, ontspande zijn lichaam en lag de hele nacht aan leuke en aangename dingen te denken. Er circuleren meer van dat soort verhalen op het net, een man in Vietnam, die al 34 jaar niet meer geslapen heeft, en prima draait.

Een eerste raad is dus deze: wellicht is het niet direct zo dat je meer slaap nodig hebt, maar meer rust & ontspanning. Als je de tijd voordat je op hoeft te staan gebruikt om je goed te voelen en te ontspannen, ben je al een stapje verder.

Ik ben – gaf ik al aan – ervaringsdeskundige. Het overkomt me nog wel: ik word wakker, niet echt uitgerust en ontspannen, en zie dat het 05.00 uur is of zo. Wat doe ik dan? Allereerst ga ik op mijn rug liggen, het is toch de houding waarin je spieren het makkelijkst ontspannen. Je kunt je voorstellen dat je langzaam wat dieper wegzakt in de matras, behulpzaam ook om wat ademhalingsoefeningen te doen. Een tweede die ik waardevol vind is: ik leg mijn hand op mijn borst, bij mijn hart. Heel veel in het lichaam werkt erg subtiel. Iets verandert dan in de energie van de hartstreek, waardoor er rustiger impulsen vanuit het hart naar de hersenen gaan. Ik laat het in mijn praktijk mensen vaak doen, bijna altijd merken ze dat ze wat gaan zuchten, of er komen wat tranen. Het helpt vaak echt om te ontspannen!

Steeds meer wetenschappelijk bewijs begint zich op te stapelen dat de kwaliteit van onze gedachten van enorm belang is voor ons welzijn, onze gezondheid. Ik weet ook uit ervaring dat de ‘verleiding’ groot is om in die ochtenduren te gaan piekeren  en stress op te bouwen. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar horizontaal piekeren is killing! Als we liggen, verandert er iets in de druk van de hersenenkwabben, en op een of andere manier zorgt dat ervoor dat piekeren dan erger en onbeheersbaarder wordt. Een advies wederom – een soort mantra  🙂 – ik houd teveel van mezelf om horizontaal te gaan piekeren!

Blijft de vraag: hoe zet je dat stop? Een oplossing kan zijn: denken aan wat je wel prettig vindt! Deze vind ik wel aardig. Je gaat een paar keer het alfabet langs: A,B,C … en bij iedere letter bedenk je iets wat je heerlijk lijkt: A = appeltaart met slagroom, B = weekend naar Berlijn of Barcelona, C = pianomuziek van Chopin. Het gaat dan echt even om de koppeling aan een gevoel, oh ja, lekker, leuk, heerlijk, warm, dierbaar. Je kunt alle kanten op, andere talen E = ease, F = flow, sympathieke mensen, dieren, bloemen. Als je dat een poosje doet, verandert er iets in de energie van je geest en ontstaat er ruimte voor ontspanning. Oh ja, voel je stress opkomen bij de Q of de X, dan sla je die over! Of je bedenkt een list: heerlijk een weekendje ontspannen in een Quuroord in de Ardennen.

Je kunt er ook voor kiezen om iets te gaan luisteren, op YouTube staan allerlei ontspanningshypnoses. Dat is vaak toch mijn eerste keuze, ik heb zelf hypnose-cd’s van Glenn Harrold. Als ik daarnaar luister in bed, word ik echt rustiger! Muziek luisteren kan ook, alles wat afleidt van stress en gepieker! Harpmuziek werkt erg harmoniserend op de hersenen. Ik zal vandaag iets voor je kopieeren, Karen,  en op de post doen, iets van Glenn Harrold en wat harpmuziek.

Een ander idee is om op te staan en wat te gaan doen wat je prettig vindt. Of – we gaan richting zomer – je zet thee en je gaat op een ligstoel in de tuin genieten van het wakker worden van de natuur, de zon die opkomt, de vogels die fluiten. Of je gaat in een lekker warm bad liggen.

Ik geef toe: het is nog prettiger om om 07.00 uur helemaal uitgerust en energiek wakker te worden. Maar tot die tijd kunnen een aantal andere dingen je helpen om je rust en energie te hervinden. En is dat wellicht je weg om weer te gaan slapen als een roos!

rose

Liefs, Mark

28 mei 2014

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet weergegeven. Verplichte velden worden middels * weergegeven